Velomoto

Velomoto

Bicicletă poate fi definită în general ca fiind un vehicul rutier cu două roți așezate în linie una în spatele celeilalte, puse în mișcare prin intermediul a două pedale acționate cu picioarele. Se estimează că mersul pe bicicletă este de trei ori mai eficient din punct de vedere energetic decât mersul pe jos, iar viteza este de trei - patru ori mai mare.

Fiind inventate în Europa secolului 19, bicicletele sunt acum în număr de peste un miliard, asigurând în multe regiuni mijlocul principal de transport. Ele sunt de asemenea foarte populare ca mod de recreație, și au fost adaptate pentru folosință în multe alte domenii ale activității umane cum ar fi cel al jucăriilor, fitness, aplicații militare, servicii de curierat și sportul numit ciclism.

Forma și configurația de bază a cadrului, roților, pedalelor, șezutului și a ghidonului au suferit doar mici schimbări din 1885, când a fost construit primul model cu lanț, cu toate că multe detalii importante au fost îmbunătățite, în special odată cu apariția materialelor moderne de fabricație și a proiectării asistate de calculator. Acestea au permis răspândirea modelelor speciale pentru cei ce practică un anume tip de ciclism.

Bicicleta a influențat istoria în mod considerabil, atât în domeniul cultural, cât și în cel industrial. În anii de început, construcția bicicletelor s-a inspirat din tehnologiile deja existente, dar în ultima vreme bicicleta a contribuit la rândul ei la dezvoltarea tehnologiilor, atât în vechile domenii, cât și în altele noi.

ATV este un vehicul de teren (offroad) pe patru roti.

Primul ATV din lume a fost construit de către Honda și avea trei roți. Suzuki a introdus primul ATV pe patru roți.

Ulterior, din motive de siguranță s-a semnat un acord fără precedent între toți marii producători și statul american pentru a produce doar vehicule cu patru roți și să asigure traininguri gratuite pentru posesori.

Astăzi sunt utilizate pentru recreație, agricultură, vânătoare, turism etc.

ATV-urile se împart în 3 categorii:

ATV-uri utilitare

ATV-uri sportive

quaduri

Ultimele două categorii sunt în special utilizate pentru competiții. ATV-urile au tracțiune integrală iar quadurile tracțiune 2x4.

Motocicleta este un vehicul motorizat cu două roți. Asemenea bicicletei, motocicleta se menține în poziție verticală când rulează în linie dreaptă, așa încât centrul de greutate să fie între roți. Schimbarea de direcție este realizată de conducător.

Tipuri de motociclete:

-Motociclete de stradă

Standard/Naked

Cruiser

Chopper

Sport

Touring

-Motociclete pentru teren accidentat

Enduro

Enduro-touring

-Motociclete de competiție

Cross

Dirt-track

Superbike

Supersport

Supermoto

În comparație cu autoturismele, conducerea motocicletelor prezintă o serie de particularități:

datorită masei reduse, raportul putere/greutate este net în favoarea motocicletelor, ceea ce explică accelerațiile mult mai rapide de care acestea sunt capabile

în timpul abordării unui viraj, un motociclist se află în imposibilitatea practică de a frâna, fără să riște pierderea controlului vehiculului deoarece aderența cauciucurilor este împărțită între tracțiune și forța laterală (centripetă)

schimbarea direcției de mers se face prin contra-virare (orientarea ghidonului in direcția opusa curbei). La viteze mici (sub 15–20 km/h) este suficienta orientarea ghidonului în direcția dorită, insa la viteze mari este necesara obținerea unei inclinari in direcția curbei. Rotirea ghidonului spre dreapta are ca efect înclinarea și schimbarea direcției de mers spre stânga, și invers. Acest lucru se datorează geometriei sistemului de direcție și parțial forțelor giroscopice ce acționează asupra roților

în linie dreaptă distanța de oprire a motocicletei poate fi la fel de bună ca a unui autoturism[necesită citare], însă obținerea unei distanțe scurte de frînare necesită mai multă îndemînare în cazul motocicletei sau existenta unui sistem automat. În alte situații decît în linie dreaptă motocicleta este net dezavantajată.

ca și cazul autoturismelor, blocarea roților în cazul frînării duce la pierderea controlului direcție, însă în plus față de autoturism, aceasta poate însemna in majoritatea cazurilor și pierderea stabilității verticale[necesită citare]. În prezent tot mai multe motociclete au montante sisteme de prevenire a blocării roților la frînare (ABS). Un aspect în plus care influențează distanța de oprire a unei motociclete este faptul că motociclistul este prin natura vehicului mai atent în trafic, și deci poate avea reacții mai rapide.